Post afhandelen is werken!
We krijgen tegenwoordig niet meer zo veel post. Maar die moet wel op de juiste manier afgehandeld worden.
Mijn tip vandaag is, dat je deze post op een vaste plek verzamelt. Dat kun je bijvoorbeeld doen in de handige hangmappenbox die je op de foto ziet. Per item maak je een hangmap, bijvoorbeeld ziektekosten, gemeente, bankgegevens, sport, allerlei, opbergen enz. enz.
Neem een vast moment in de week dat je voor het afhandelen van je administratie gaat zitten. Dat geeft rust en kost uiteindelijk minder tijd dan dat je telkens tussendoor iets wilt doen. Werk je administratie af volgens een vast patroon:
A – Begin altijd met het eerste item
B – Verwerk 1 item tegelijk
C – Stop nooit iets terug in je hangmap
De belangrijkste vraag die je bij ieder item moet stellen is: Wat is de eerstvolgende actie? Moet je iemand bellen, iets opsturen of opzoeken? Doe dat dan!
Als er geen eerstvolgende actie is, dan bepaal je:
– of iets weg mag => afval
– of het materiaal is dat nog moet bezinken => later/misschien
– of dat je het wilt bewaren als referentie materiaal => archief
Succes gegarandeerd!